Digital transformation in the financial services sector: new business models and value creation

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dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.15488/17590
dc.identifier.uri https://www.repo.uni-hannover.de/handle/123456789/17721
dc.contributor.advisor Breitner, Michael H.
dc.contributor.author Rodríguez Cardona, Davinia eng
dc.date.accessioned 2024-07-03T05:48:33Z
dc.date.available 2024-07-03T05:48:33Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Rodríguez Cardona, Davinia: Digital transformation in the financial services sector: new business models and value creation. Hannover : Gottfried Wilhelm Leibniz Universität, Diss., 2024, XXXII, 68 S., DOI: https://doi.org/10.15488/17590 eng
dc.description.abstract This cumulative dissertation contributes to the field of digital transformation in the financial services sector by providing a synthesis of a set of peer-reviewed scientific articles aimed toward advancing the understanding of the value of innovation in the digital transformation of business models in the financial services sector. With this aim in mind, this dissertation focuses on three main research topics related to the field of digital transformation in financial services, whereby the first research topic addresses the digital transformation of the financial system driven by the integration of business and process innovations. To support the subsequent implementation of strategic responses based on the complexity and scope of the digital transformation required in the financial services industry, a holistic analysis of the macroeconomic and sector-specific influencing factors underlying the digital transformation in the financial services industry is presented. Furthermore, since the integration of innovations in primary or secondary business processes leads to both positive and negative consequential impacts, the ambivalent effect of the integration of digital innovations on advisory work in traditional financial institutions are further examined. The second research topic addresses the structural transformation of the financial sector inherent to the consolidation and long-term sustainability of financial technology (FinTech) companies, through the identification and empirical classification of the success factors intrinsic to the different FinTech business models. Subsequently, given that the incorporation of digital innovations into business processes not only challenges how traditional financial service providers capture and generate business value, but also how they engage with their customers to deliver value, the third research topic first explores, from a technological perspective, the digitalization of the customer interface leveraged by digital communication innovations such as chatbots, and subsequently examines the implementation of chatbots within the context of the financial industry. eng
dc.description.abstract Diese kumulative Dissertation zielt darauf ab, einen Beitrag zum Bereich der digitalen Transformation im Finanzdienstleistungssektor zu leisten, indem sie eine Synthese einer Reihe von begutachteten wissenschaftlichen Artikeln liefert, die darauf abzielen, das Verständnis für den Wert von Innovationen bei der digitalen Transformation von Geschäftsmodellen im Finanzdienstleistungssektor zu fördern. Mit diesem Ziel vor Augen konzentriert sich diese Dissertation auf drei Hauptforschungsthemen im Bereich der digitalen Transformation im Finanzdienstleistungssektor. Das erste Forschungsthema befasst sich mit der digitalen Transformation des Finanzsystems, die durch die Integration von Geschäfts- und Prozessinnovationen vorangetrieben wird. Um die anschließende Umsetzung strategischer Maßnahmen zu unterstützen, die auf der Komplexität und dem Umfang der in der Finanzdienstleistungsbranche erforderlichen digitalen Transformation basieren, wird in dieser Arbeit eine ganzheitliche Analyse der branchenspezifischen Einflussfaktoren für die digitale Transformation in der Finanzdienstleistungsbranche vorgestellt. Da die Integration von Innovationen in primäre und sekundäre Geschäftsprozesse sowohl zu positiven als auch zu negativen Folgewirkungen führt, werden außerdem die ambivalenten Auswirkungen der Integration digitaler Innovationen auf die Beratungsarbeit in traditionellen Finanzinstituten näher untersucht. Das zweite Forschungsthema befasst sich mit dem strukturellen Wandel des Finanzsektors, der mit der Konsolidierung und langfristigen Nachhaltigkeit von Finanztechnologieunternehmen (FinTech) einhergeht, indem die Erfolgsfaktoren der verschiedenen FinTech-Geschäftsmodelle identifiziert und empirisch klassifiziert werden. Da die Einbindung digitaler Innovationen in die Geschäftsprozesse nicht nur die Art und Weise in Frage stellt, wie traditionelle Finanzdienstleister Geschäftswerte erfassen und generieren, sondern auch, wie sie mit ihren Kunden in Kontakt treten, um Werte zu schaffen, untersucht das dritte Forschungsthema zunächst aus technologischer Sicht die Digitalisierung der Kundenschnittstelle, die durch digitale Kommunikationsinnovationen wie Chatbots ermöglicht wird, und untersucht anschließend die Implementierung von Chatbots im Kontext der Finanzbranche. eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Hannover : Institutionelles Repositorium der Leibniz Universität Hannover
dc.rights Es gilt deutsches Urheberrecht. Das Dokument darf zum eigenen Gebrauch kostenfrei genutzt, aber nicht im Internet bereitgestellt oder an Außenstehende weitergegeben werden. eng
dc.subject Digital Transformation eng
dc.subject Financial Services Sector eng
dc.subject FinTech eng
dc.subject Business Models eng
dc.subject Human Computer Interaction eng
dc.subject Chatbots eng
dc.subject Digitale Transformation ger
dc.subject Finanzdienstleistungssektor ger
dc.subject FinTech ger
dc.subject Geschäftsmodelle ger
dc.subject Mensch-Computer-Interaktion ger
dc.subject Chatbots ger
dc.subject.ddc 000 | Informatik, Informationswissenschaft, allgemeine Werke eng
dc.subject.ddc 650 | Management eng
dc.title Digital transformation in the financial services sector: new business models and value creation eng
dc.type DoctoralThesis eng
dc.type Text eng
dc.relation.doi https://doi.org/10.1007/s12599-020-00644-1
dc.relation.doi https://doi.org/10.1007/s12297-020-00486-6
dc.relation.doi https://doi.org/10.24251/HICSS.2021.068
dc.relation.doi https://doi.org/10.1007/978-3-030-68288-0_12
dc.relation.doi https://dl.acm.org/doi/abs/10.1016/j.chb.2021.107043
dc.relation.doi https://doi.org/10.5771/0042-059X-2022-1-6
dc.relation.doi https://doi.org/10.1007/s12525-023-00626-7
dc.relation.doi https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2022.102921
dc.relation.url https://aisel.aisnet.org/amcis2019/adoption_diffusion_IT/adoption_diffusion_IT/18
dc.relation.url https://aisel.aisnet.org/amcis2019/ebusiness/ebusiness/4
dc.description.version publishedVersion eng
tib.accessRights frei zug�nglich eng


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  • Dissertationen
    Dissertationsschriften der Leibniz Universität Hannover

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