Contributions to IT project portfolio management and individual digital study assistants in higher education

Show simple item record

dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.15488/17544
dc.identifier.uri https://www.repo.uni-hannover.de/handle/123456789/17674
dc.contributor.author Karrenbauer, Christin eng
dc.date.accessioned 2024-06-28T06:35:09Z
dc.date.available 2024-06-28T06:35:09Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Karrenbauer, Christin: Contributions to IT project portfolio management and individual digital study assistants in higher education. Hannover : Gottfried Wilhelm Leibniz Universität, Diss., 2024, XXI, 76 S., DOI: https://doi.org/10.15488/17544 eng
dc.description.abstract Diese kumulative Dissertation beschreibt und diskutiert 12 wissenschaftliche Artikel, die einen Beitrag zur Forschung in den Themenbereichen Informationstechnik (IT) Projektportfoliomanagement und individuelle, digitale Studienassistenten an Universitäten umfasst. Dafür wurden Modelle und Rahmenwerke entwickelt, die wesentliche IT Projektportfoliomanagement Phasen und Aktivitäten beschreiben, eine objektive IT Projektevaluation ermöglichen und Reifegrade von IT Projektportfoliomanagement Prozessen bestimmen. Außerdem wurde ein Optimierungsmodell zur Auswahl und Planung des IT Projektportfoliomanagement Prozesses aufgestellt und in einem Entscheidungsunterstützungssystem-Prototypen integriert. Bestehende IT Projektportfoliomanagement Tools, sowie Anforderungen und unternehmerische Vorteile für IT Projektmanager wurden jeweils in Taxonomien klassifiziert, Muster erkannt und Gemeinsamkeiten und Unterschiede aufgezeigt. Zusätzlich wurden kritische Erfolgsfaktoren, Herausforderungen und Anforderungen für individuelle, digitale Studienassistenten identifiziert, analysiert und diskutiert. In mehreren Iterationen wurde basierend darauf ein Prototyp entwickelt, evaluiert, modifiziert und allgemeine Leitlinien für das Design, die Entwicklung und den Betrieb eines individuellen, digitalen Studienassistenten abgeleitet. Die Forschungsarbeiten ermöglichen IT Projektportfoliomanagement Prozesse effizienter und werteorientiert zu gestalten und subjektive Einflüsse zu minimieren sowie Hochschulen bei dem Design, der Entwicklung und dem Betrieb von individuellen, digitalen Studienassistenten zu unterstützen. Basierend auf Limitationen wird eine Forschungsagenda aufgestellt, die 13 weitere Forschungsmöglichkeiten im Themenbereich IT Projektportfoliomanagement und individuelle, digitale Studienassistenten aufzeigt und als Grundlage für weitere Forschung in diesen Themenfeldern dient. eng
dc.description.abstract This cumulative dissertation outlines and discusses 12 scientific publications that contribute to the knowledge of Information Technology (IT) project portfolio management and individual digital study assistants in higher education. The papers developed models and frameworks that describe crucial IT project portfolio management phases and activities, enable an objective IT project evaluation, and define IT project portfolio management maturity levels. In addition, they deduced an optimization model for IT project portfolio management evaluation, selection, and scheduling decisions and implemented it in a decision support system prototype. Developed taxonomies and archetypes classify existing IT project portfolio management tools as well as requirements and corporate benefits of IT project manager positions to identify patterns, similarities, and differences. Further, critical success factors, challenges, and requirements for an individual digital study assistant were identified, analyzed, and discussed. Based on these and during several iterations, an individual digital study assistant prototype was developed, evaluated, adapted, and guidelines derived. The articles contribute knowledge on how to design more efficient and value-driven IT project portfolio management processes to minimize subjective influences. Also, they provide knowledge to support higher education institutions in the design, development, and operation of individual digital study assistants. Based on existing limitations, a further research agenda is deduced, including 13 further research directions for IT project portfolio management and individual digital study assistants in higher education institutions. They serve as a basis for further researchers in these fields of topics. eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Hannover : Institutionelles Repositorium der Leibniz Universität Hannover
dc.rights Es gilt deutsches Urheberrecht. Das Dokument darf zum eigenen Gebrauch kostenfrei genutzt, aber nicht im Internet bereitgestellt oder an Außenstehende weitergegeben werden. eng
dc.subject Digital Transformation eng
dc.subject IT Project Portfolio Management eng
dc.subject Models and Frameworks eng
dc.subject Decision Support eng
dc.subject Individual Digital Study Assistants eng
dc.subject Critical Success Factors eng
dc.subject Requirements eng
dc.subject Digitale Transformation ger
dc.subject IT Projektportfoliomanagement ger
dc.subject Modelle und Rahmenwerke ger
dc.subject Entscheidungsunterstützung ger
dc.subject Individuelle Digitale Studienassistenten ger
dc.subject Kritische Erfolgsfaktoren ger
dc.subject Anforderungsanalyse ger
dc.subject.ddc 330 | Wirtschaft eng
dc.title Contributions to IT project portfolio management and individual digital study assistants in higher education eng
dc.type DoctoralThesis eng
dc.type Text eng
dc.relation.doi https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24685
dc.relation.doi https://doi.org/10.1007/s11423-023-10255-8
dc.relation.doi https://doi.org/10.1007/s10639-022-11394-w
dc.relation.doi https://doi.org/10.1007/978-3-030-86800-0_8
dc.relation.doi https://doi.org/10.1186/s41239-024-00439-4
dc.relation.doi https://doi.org/10.21125/iceri.2020.0681
dc.description.version publishedVersion eng
tib.accessRights frei zug�nglich eng


Files in this item

This item appears in the following Collection(s):

Show simple item record

 

Search the repository


Browse

My Account

Usage Statistics