The Change of Motives to Become and to be a Party Member. An Empirical Analysis of the German Party Membership Studies 1998, 2009 and 2017

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dc.identifier.uri https://www.repo.uni-hannover.de/handle/123456789/16411
dc.identifier.uri https://doi.org/10.15488/16284
dc.contributor.author Lüdecke, Yvonne eng
dc.contributor.author Klein, Markus eng
dc.contributor.author Springer, Frederik eng
dc.contributor.author Bernhold, Philipp eng
dc.contributor.author Czeczinski, Lisa eng
dc.contributor.author Schmidt, Bastian eng
dc.date.accessioned 2024-02-12T13:02:46Z
dc.date.available 2024-02-12T13:02:46Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Lüdecke, Yvonne; Klein, Markus; Springer, Frederik; Bernhold, Philipp; Czeczinski, Lisa; Schmidt, Bastian: The Change of Motives to Become and to be a Party Member. An Empirical Analysis of the German Party Membership Studies 1998, 2009 and 2017. In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie (KZfSS) 74 (2022) Nr. 4, S. 473-498. DOI: https://doi.org/10.1007/s11577-022-00867-y eng
dc.description.abstract In this paper, the thesis is put forward that selective outcome incentives for party membership gain relevance over time. Two possible mechanisms are identified as the cause of this increase in importance: a supply-side mechanism based on processes of societal change that took place through generational succession and a demand-side mechanism focusing on shifts in the self-image and organizational structure of political parties. The supply-side mechanism should lead to changes in the motives of potential members, whereas the demand-side mechanism alters the incentives potential and current members are exposed to. The empirical analyses are based on the German Party Membership Studies of 1998, 2009 and 2017. These three studies are nationwide representative surveys of the members of the following six parties: Christian Democratic Union (CDU), Christian Social Union (CSU), Social Democratic Party of Germany (SPD), Free Democratic Party (FDP), Alliance90/The Greens (Bündnis90/Die Grünen), and The Left (Die Linke). Within the German Party Membership Studies, both the motives for joining the party and the current membership motives are surveyed. Empirically, it is shown that there is indeed an increase in the importance of selective outcome membership motives over the period under study. The mechanisms behind this increase in importance are investigated using multivariate Age-Period-Cohort (APC) models based on the cumulated data of the German Party Membership Studies. These analyses are based on a total of nearly 30,000 cases. The results of the APC analyses are largely consistent with the supply-side explanation of the increased importance of selective outcome motives for party entry and membership. The demand-side explanation is only partially confirmed. eng
dc.description.abstract In diesem Beitrag wird die These aufgestellt, dass selektive ergebnisbezogene Anreize für die Parteimitgliedschaft im Laufe der Zeit an Bedeutung gewinnen. Als Ursache für diesen Bedeutungszuwachs werden zwei mögliche Mechanismen identifiziert: ein angebotsseitiger Mechanismus, der auf gesellschaftlichen Veränderungsprozessen im Zuge der Generationensukzession beruht, und ein nachfrageseitiger Mechanismus, der sich auf Veränderungen im Selbstverständnis und in der Organisationsstruktur der politischen Parteien bezieht. Der angebotsseitige Mechanismus sollte zu Veränderungen in den Motiven potenzieller Mitglieder führen, während der nachfrageseitige Mechanismus die Anreize verändert, denen potenzielle und aktuelle Mitglieder ausgesetzt sind. Die empirischen Analysen basieren auf den Deutschen Parteimitgliederstudien von 1998, 2009 und 2017. Bei diesen drei Studien handelt es sich um bundesweite repräsentative Befragungen der Mitglieder der folgenden sechs Parteien: Christlich Demokratische Union (CDU), Christlich Soziale Union (CSU), Sozialdemokratische Partei Deutschlands (SPD), Freie Demokratische Partei (FDP), Bündnis90/Die Grünen und Die Linke. Im Rahmen der Deutschen Parteimitgliederstudien werden sowohl die Motive für den Parteieintritt als auch die aktuellen Mitgliedschaftsmotive erhoben. Empirisch zeigt sich, dass die Bedeutung selektiver ergebnisbezogener Motive für die Mitgliedschaft im Untersuchungszeitraum tatsächlich zunimmt. Die Mechanismen, die hinter diesem Bedeutungszuwachs stehen, werden mit Hilfe von multivariaten Alters-Perioden-Kohorten (APK)-Modellen auf der Basis der kumulierten Daten der Deutschen Parteimitgliederstudien untersucht. Diese Analysen beruhen auf insgesamt fast 30.000 Fällen. Die Ergebnisse der APK-Analysen sind weitgehend konsistent mit der angebotsseitigen Erklärung der gestiegenen Bedeutung selektiver ergebnisbezogener Motive für den Parteieintritt und die Mitgliedschaft. Die nachfrageseitige Erklärung wird nur teilweise bestätigt. ger
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Berlin ; Heidelberg : Springer
dc.relation.ispartofseries Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie (KZfSS) 74 (2022) Nr. 4 eng
dc.rights CC BY 4.0 Unported eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject APC analysis eng
dc.subject Candidate recruitment eng
dc.subject General Incentives Model eng
dc.subject Political ambition eng
dc.subject Selective outcome incentives eng
dc.subject General-Incentives-Model ger
dc.subject APK-Analyse ger
dc.subject Politische Ambitionen ger
dc.subject Selektive ergebnisbezogene Anreize ger
dc.subject Kandidatenrekrutierung ger
dc.subject.ddc 300 | Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
dc.subject.ddc 390 | Bräuche, Etikette, Folklore
dc.subject.ddc 150 | Psychologie
dc.title The Change of Motives to Become and to be a Party Member. An Empirical Analysis of the German Party Membership Studies 1998, 2009 and 2017 eng
dc.title.alternative The Change of Motives to Become and to be a Party Member. An Empirical Analysis of the German Party Membership Studies 1998, 2009 and 2017 ger
dc.type Article eng
dc.type Text eng
dc.relation.essn 1861-891X
dc.relation.issn 0023-2653
dc.relation.doi 10.1007/s11577-022-00867-y
dc.bibliographicCitation.issue 4 eng
dc.bibliographicCitation.volume 74 eng
dc.bibliographicCitation.firstPage 473 eng
dc.bibliographicCitation.lastPage 498 eng
dc.description.version publishedVersion eng
tib.accessRights frei zug�nglich eng
dc.bibliographicCitation.journalTitle Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie eng


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